fredag 26 september 2008

Första dagen på bokmässan

På första dagen brukar jag avverka hela mässområdet, det är inte så mycket folk då. Handla julklappar, julkort, kalendrar och det kommande årets tackkort mm mm. Svettigt, kämpigt men roligt roligt. Jag tror jag fick ihop fler julklappar än vanligt. Kan av naturliga skäl inte avslöja vad jag köpt här...någon kan smygläsa.

Jag hann med ett par seminarier också. Ingmar Bergmanseminariet var välbesökt och intressant, med anledning av det nya praktverket om hans liv och arbete.

Även denna kväll blev det den nepalesiska restauranten. Kocken fick välja min meny för aftonen. Jag fick först en ljuvlig förrätt, lamm som marinerats dels innan och dels efter stekning. Marinerat med ingefära, citron, chili och vitlök och serverat kallt. Mjauu!

Sedan bar krogägaren in vad han sa var en typisk nepalsk fattigmansrätt - ris, linsgröt, marinerade grönsaker och chutney. För mig smakade detta inte nödmat, istället var det fantastiskt väl tillagat och spännande. Men sedan lade han till tre tillbehör som den välbärgade nepalesen kunde kosta på sig: marinerat fläskkött, en nepalsk currysås och ett naanbröd. Lyx på högsta nivå (Göteborgsvits).

Vi pratade länge om mat och restaurantverksamhet, hur trevligt som helst. Han sade sig aldrig servera något han själv inte skulle kunna äta. En enkel men förnuftig princip som fler borde följa. Tänk bara på de varma högar man får till lunch på en del ställen i Stockholm.

Promenerade hem till hotellet (jag bor på en båt) efter kajen i ett sommarljumt septembergöteborg. Mjauu!

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2