tisdag 9 september 2008

Rapport fran Kroatien 3

Star pa flygplatsen i Split, dar jag just lamnat av hustrun som ska hem till Sverige. Annu ett tag innan mitt flyg till Wien avgar - dar mina dartkamrater ansluter imorgon. Jag har hittat en liten stapulpet med internet har i ett horn. Kon vaxer bakom mig vaxer och jag haller val pa till de borjar skrika.

Intrycken har har varit sa manga och sa omtumlande att jag maste vanta till jag kommer hem for att samla ihop begreppen.

Brollopet var helt sagolikt - Vi samlades i Anna-Marias morfars gamla stenhus i Donje Selo och trakterades med mat och dryck. Sang, dragspel och ett utomordentligt gott humor. Anna-Marias far presenterade den vackra bruden och vi tagade i samlad tropp till kyrkan- Askadare efter vagen bjods pa brannvin. Happ.

Val i kyrkan borjade ett skadespel. Prasten kunde ha platsat i vilken smallaidorrarfars som helst. En skadespelare med oanade kunskaper. Vackra sanger i kyrkan. Jag aterkommer med detaljer. Mycket var fyrsprakigt - hrvatski, svenska, norska och engelska.

Utanfor kyrkan kastades ris och konfetti och blastes i sapbubblor. Prasten var snabbt omkladd, och drog fem snabba Jagermeister pa direkten. Jag fick skala med honom pa den andra.

Vi akte bil till slottet och hade fest. Alla bilar, aven var, var pyntade med rosetter. Festen varade for varan del till halv fyra pa natten. Som tur var hade vi gangavstand till vart hus. Middagen var kroatiskt och mycket, mycket valsmakande. Brollopstartan bestod overst av tva asnor som brudparet hogg huvudet av.

Aterkommer som sagt med mer detaljer. Kon borjar bli otalig.

Vi har under veckan fatt uppleva akta gastfrihet fran Anna-Maria och Anders samt lilla Leah, Anna-Marias foraldrar och bror. Slaktingar och ortsbor har overallt varit sa hjartliga att man nastan skams.

Men nu ar det slut.

Till hustrun: Valkommen hem!!!

Till mina dartkamrater: Vi syns imorgon i Wien!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter helt fantstiskt Jag väntar på mer när du är hemma i Sverige igen.

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8