torsdag 27 november 2008

Min favorit

På lördag skall årets svenska kriminalroman utses (och även bästa översatta; The Martin Beck Award)


Till bästa svenska har nominerats:
Elva av Arne Dahl. Albert Bonniers förlag.
Varför dog Monica P? av Elisabeth Gilek. Wahlström & Widstrand.
Till dess din vrede upphör av Åsa Larsson. Albert Bonniers förlag.
Nattfåk av Johan Theorin. Wahlström & Widstrand.
Blot av Håkan Östlundh. Ordfront.


Nu har jag läst dem alla och min absoluta favorit är Åsa Larsson.

Så här skrev jag i min minirecension (de återfinns längst ner på bloggen):
"Ännu en bok som är nominerad till årets svenska kriminalroman. Och den här är verkligen bra. Den är ovanligt lättläst, vilket inte är synonymt med lättviktig, ytlig eller dålig. Jag hade mycket svårt att lägga ifrån mig den, mest för att karaktärerna blev så levande, och jag fick en sådan längtan efter att veta hur det skulle gå för dem. Boken har många bottnar. Den handlar om lojalitet, inskränkthet, utanförskap och framförallt om kärlek. Kärlek till sin nästa, till sin hund, till sin familj, till sin hembygd och till sin käresta. Åsa Larssons böcker är alla bra, men denna är den bästa. BETYG: 5 tomteluvor"

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3