söndag 21 juni 2009

Poppy Z Brite: Utsökta lik - Bokomdöme

Utsökta lik
Av Poppy Z Brite

Exquisite Corpse 1996
Översatt av Felice Maurer
Bokförlaget h:ström – Text & Kultur 2009
Jag recenserade för en tid sedan en svensk thriller av Katharina Sperberg: Den gröna jaktspindeln. På omslaget till den boken kunde man läsa: ”OBS! Boken är ingenting för finkänsliga, och ingenting för moraltanter.” Den varningen är än mer motiverad för denna roman av Poppy Z Brite. Men till skillnad från Sperbergs bok är här perversiteter och detaljbeskrivningar av homosexuella kärleksakter motiverade och flyter in i handlingen på ett mer naturligt sätt.

Amerikanskan Poppy Z Brite är född 1967 och har sedan början av 1990-talet fått en kultstatus inom goth- och queerkretsar. Hon är en av USA:s mest beryktade skräckdrottningar med en rad kontroversiella romaner bakom sig. Nu har hon för första gången översatts till svenska, och jag är övertygad om att hon även här kommer att få sina trogna läsare.

Utsökta lik handlar om två homosexuella serie- och sexmördare som dessutom är kannibaler och lider av nekrofili!!! Kan det bli mer förbjudet och onämnbart. Hannibal Lecter framstår som rena söndagsskolebarnet jämfört med dessa herrar. Många stunder var jag tvungen att blunda när bokstäverna trängde sig på med sitt obarmhärtigt obehagliga budskap, Om man har boken som nattlektyr finns det ingen chans i världen att man lägger den ifrån sig för att ta en nattmacka.

Men ändå skriver Poppy Z Brite med ett språk och ett driv som får i alla fall mig att bli nyfiken mitt i alla perversiteterna. Språket är närmast poetiskt och lämnar en inte oberörd. Och man blir faktiskt intresserad av dessa märkliga personers öde, även om det naturligtvis aldrig kan sluta ”lyckligt”.

Jag är övertygad om att tillräckligt många kommer att fångas av hennes författarskap för att fler böcker ska bli översatta. Och som sagt: Detta är ingenting för finkänsliga, och ingenting för moraltanter. Och ingenting för kräsmagade…för lättskrämda …etc etc
BETYG: 3 tomteluvor

1 kommentar:

MyyZz sa...

Tack för tips, jag gillar du sånt där läskigt:-):-)
Det låter som Brett Easton Ellis hamnar lite i skuggan oxo.

kram o ha en fin dag

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3