torsdag 25 juni 2009

Tove Klackenberg: Dömd på förhand - Bokomdöme

Dömd på förhand

Av Tove Klackenberg
Alfabeta 2009

2002 debuterade Tove Klackenberg med Påtaglig risk att skada och fick Svenska Deckarakademins debutantpris. Sedan dess har det blivit några romaner till, och detta är den fjärde. En av sidokaraktärerna i de tidigare böckerna, Monika Larsson, tar nu steget fram i rampljuset och har blivit huvudperson.

Klackenbergs romaner tilldrar sig i tings- och rättegångsmiljö, vilket är hemmaplan för henne. Hon är numera bosatt i Göteborg och arbetar som domare. Bokens Monika Larsson har också en önskan att bli domare och ska här påbörja sin första tingstjänstgöring. Men inget är vad det verkar och hon kastas in i olika konflikter, intriger och ränksmide.

Jag föll snabbt för denna bok. Det kändes som om Maria Lang var återfödd. Monika Larsson uppvisar många likheter med Puck Bure, och boken är i många stycken uppbyggd som Maria Langs första romaner. Den unga kvinnan som stöter på motstånd i den extremt manliga miljön på den nya arbetsplatsen känner man igen. De sexuella undertonerna som finns hos Maria Lang finns här också, även om det nu anno 2009 kan talas mer klarspråk än 1949 när hon debuterade med Mördaren ljuger inte ensam.

Det finns så mycket att gotta sig åt i Dömd på förhand. En humor som man fnittrar år. Ett språk som gnistrar och gör mig glad. Intressanta karaktärer med många bottnar. Ja, även detta är likt Maria Lang. Det är nästan så att man väntar sig att Christer Wijk ska kliva in i handlingen och berätta om vem som gjorde det. Men här finns ingen polis i huvudrollen, vilket kanske är den största skillnaden mot Lang.

Bokens upplösning kan jag naturligtvis inte skriva om, men den är också typisk Langsk, med många frågetecken. Jag hoppas verkligen att Tove Klackenberg både vill och får fortsätta på den inslagna vägen. Det behövs sannerligen som motpol till dagens våldsskildringar, seriemördarepedimier och skildringar av barn som far illa. Utan att för den skull vara någon slags mysrysare fyller denna bok ändå ett tomrum som länge saknat författare.
BETYG: 3 tomteluvor

1 kommentar:

MyyZz sa...

Jag är verkligen tacksam för alla nya tips du ger mig, jag har läst slut på "mina" författare och behöver nya vinklar på vad som är värt att läsa, här verkar du verkligen vara en klippa.

Kramen

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8