måndag 24 augusti 2009

Kristina Ohlsson: Askungar - Bokomdöme

Askungar
Av Kristina Ohlsson
Piratförlaget 2009

Böcker som handlar om hur barn far illa berör mig normalt ända in i hjärteroten. Det kan vara förenat med hemsk pina att läsa om sådana tragiska ämnen. Askungar handlar om en seriemördare som kidnappar och mördar små barn på ett bestialiskt sätt. Men det blir ändå aldrig otäckt eller vedervärdigt. Och det beror på att författaren inte lyckats med att beskriva eller förmedla några som helst känslor på ett trovärdigt sätt.

Det bäste med boken är dess intrig som innehåller en del spänning och en ganska fyndig historia. Det är absolut inget fel på fantasin. Men tillfälligheterna står som spön i backen, storyn spretar åt alla håll och skulle mått bra av en rejäl bearbetning. Persongalleriet är också fullt av schabloniserade människor, allra främst poliserna. De är förresten överdrivet korkade, och mitt intresse för dem blir därför ringa. Trovärdighetsfaktorn är låg. Jag kommer flera gånger på mig själv med att bli lite förbannad på författarinnans sätt att beskriva personer och händelser. Språket är oengagerat, stolpigt och naivt och lockar mig inte till ytterligare läsande om detta poliskollektiv.

Kristina Ohlsson är romandebutant. Hon arbetar som säkerhetspolitisk analytiker på Rikspolisstyrelsen och har tidigare skrivit facktexter om utrikespolitik. Hon har en lång väg att vandra och mycket att lära om hennes eventuella kommande romaner ska få någon genomslagskraft. Att vara debutant på Piratförlaget trodde jag annars borgade för en slags kvalitet som man kunde bli nyfiken på.

BETYG: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8