söndag 11 oktober 2009

Egron Axberg: Kampen om två millioner -Bokomdöme

Kampen om två millioner
av Egron Axberg
Svenska bokförlaget 1899 (Del 1) 1900 (Del 2)
När jag hade läst dessa två delar upptäckte jag till min förskräckelse att boken är skriven i fyra delar. Och jag har inte del tre och fyra. Så nu blir det till att försöka hitta dem, vilket inte är det lättaste med tanke på att de är över hundra år gamla. Och jag är verkligen nyfiken på hur historien ska utvecklas. Men man kan vara tämligen säker på att de goda segrar till slut, så är det i böcker av den här typen.
Boken handlar, som så ofta i dessa sekelskiftesromaner, om kampen om ett arv. I detta fall är arvet värt två millioner kronor, en för den tiden svindlande summa. Naturligtvis är det en ung flicka som är berättigad till arvet, men som av olika skäl gått miste om det. Lika naturligt är att den slemme skurken inte skyr några medel för att få behålla sina falskt förvärvade pengar.
Det mesta är förutsägbart, men det blir ändå spännande, en riktig bladvändare. Att boken är skrifven på gammalsvenska glömmer man snart bort. En invändning som man kan ha är att det skrivs alltför mångordigt, det blir väl till sist närmare 1.000 sidor när jag väl fått tag på de saknade delarna.
Bokens absoluta överraskning är att hjälten är en hjältinna, d v s en kvinna. En ung tysk kvinnlig privatdetektiv som kallas Räven med en skarpsinnighet liknande Sherlock Holmes. Tyvärr får hon alltför liten plats, handlingen cirkulerar mer kring den obehagliga skurken och den oskyldiga unga flickan.
BETYG: 3 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3