söndag 16 maj 2010

Hans-Olov Öberg: En gudabenådad bullshitter - Bokomdöme

En gudabenådad bullshitter
Av Hans-Olov Öberg
Kalla Kulor Förlag 2001

Det här är lite känsligt. Hans-Olov var min lärare på deckarkursen i London. Han har gett ut en dryg handfull deckare som jag hade tänkt läsa nu under sommaren. Han debuterade med denna finansthriller med ekonomijournalisten Micke Norell som huvudperson.

Normalt är jag allergisk mot finansthrillers, eftersom ämnet inte intresserar mig ett dyft. Men här är själva finansbiten nedtonad, rent av förståelig. En seriemördare går lös i finansvärlden. Han verkar känna sina offer som han avrättar kallblodigt. Kan det rent av vara Norell som är mördaren, eller nästa offer? Mordgåtan är knepig och bra konstruerad. Det blir lite spännande.

Handlingen är förlagd till Stockholm, en miljö som författaren känner och väl beskriver. Annat som det finns gott om i boken är adjektiv och liknelser. Det märks att han ansträngt sig för att ge så målande beskrivningar som möjligt. Det kan ibland bli lite överdrivet. Men inte så krystat som dialogen är, framförallt i Micke Norells samtal med sambo och barn. Jag hoppas att det går över till kommande titlar.

Dessutom är han av de många som inte lärt sig stava till det engelska ordet loser. Men det viktigaste är kanske att inte vara en. Och det är han inte. Han är en synnerligen trevlig prick.

Betyg: 2 tomteluvor

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jösses! Var inte den där okorrade versionen preskriberad? :-D

Nisse Scherman sa...

Ingenting går att dölja min vän. Inte ens om man gömmer det i snö. Det blir alltid någon form av tö!!!

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2