torsdag 8 juli 2010

Sandra Gustafsson: Svedd - Bokomdöme

Svedd
Av Sandra Gustafsson
Bra Böcker 2010

Det är ont om bra författare i genren psykologiska thrillers. Karin Alvtegen skriver inte sådant längre och det har lämnat banan fri för Inger Frimansson. Men nu seglar det upp en skönlitterär debutant, Sandra Gustafsson med den under skinnet krypande Svedd.

Vi får följa en kvinna, Helena, vars fruktansvärda öde det är svårt att ta in. Varvat med hennes samtal med psykologen får vi följa henne i barndom och uppväxt. Och inte minst hennes uppslitande kärleksaffär som skildras ur flera vinklar Förmodligen är det bara kvinnor som kan drabbas som Helena, och jag som är man har naturligtvis svårt att identifiera mig i hennes situation. Men jag kan ändå lida med henne och förfäras över hur mycket ondska som kan drabba en enda människa.

Det är svårt att läsa denna bok, det är knappt underhållande, det är hemskt. Men hemskt bra. Jag läste sakta och eftertänksamt, med en och annan suck. Boken är också ett bevis för att spännande böcker inte behöver handla om polisutredningar, inte behöver frossa i våldsdåd och inte heller behöver innehålla någon egentlig mordgåta. Svedd är skriven på ett språk som berör och är helt fri från klyschor. Tvärtom, författaren talar direkt till läsaren, och läsaren vill inget hellre än att rädda den stackars Helena.

Sandra Gustafsson har tidigare skrivit den själbiografiska och kritikerrosade Maskrosungen.
http://sandragustafsson.se

Betyg: 4 tomteluvor

1 kommentar:

Maria sa...

den här boken är vidrig.. Jag kan inte uttrycka mig på annat sätt Jag var tvungen att lägga bort den flera gånger Det är oerhört jobbigt att läsa den här boken Men ändå läs den

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2