torsdag 9 september 2010

Hans-Olov Öberg: En klockren no-brainer - Mord i mittcirkeln - Bokomdöme

En klockren no-brainer - Mord i mittcirkeln
av Hans Olov Öberg
Kalla Kulor Förlag 2004
Författaren tillika förläggaren mm Hans-Olov Öbergs fjärde thriller är liksom ettan och trean en finansthriller. Nu i fotbollsmiljö. Ekonomijournalisten Micke Norell hamnar på lika outgrundliga vägar som vanligt mitt i ett mordmysterium. Och som vanligt blir både han och hans familj hotade. Hur länge ska familjen stå ut?

Eftersom jag är en stor fotbollsälskare är det här helt i min smak. Det är mycket av den varan, både på elit- och pojklagsnivå. Ekonomiinslagen handlar mest om finansiering och utländskt övertagande av Hammarby IF (inte mitt lag). Och här är författaren på hemmaplan (fniss), f d finansanalytiker som han är. Man kan hitta många inslag á la Söderkåkar, framförallt i den södersnackiga dialogen. Om det finns Göteborgshumor på västkusten så finns det Söderhumor i huvudstaden. Den gör här att mordgåtan känns lite sidoordnad.

Som f d fotbollsförälder kommer jag på mig själv med att vara mest intresserad av hur det ska gå för Micke Norells sons knattelag. Avsnitten om laget, tränarna, knattarna och deras föräldrar är de bästa i boken.

Betyg: 3 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1132

Roger Miller: King Of The Road In på listan 1 maj 1965 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 6