söndag 31 oktober 2010

På besök i Örebro

Bokmässan i Örebro var inte stor. De stora förlagen hade hoppat av i sista stund, vilket gav mer plats åt de mindre. Trevligt i och för sig, men en mix hade varit mer intressant. Nu tog jag mig igenom mässan ganska snabbt eftersom antalet utställare var få. Det var bättre förr, sade någon örebroare i mängden. Men det är ganska cool att ha en mässa i det gamla slottet. Historiens vingslag märks tydligt.

Deckarintresserad som jag är fastnade jag i de montrar som exponerade den varan. Jag stannade hos Diamantförlaget där Sara Johnsson huserade. Hennes bok Dammens hemlighet kommer att recenseras här under hösten. Sedan blev det ett stopp hos egenförläggaren Marit Deubler. Hennes båda böcker heter Perfekt död och Medborgaren. Åtminstone en av dem ska jag också skriva om här.

Ett något större förlag än dessa två är Massolit som har fyra författare under sitt paraply. De svenska Stefan Tegenfalk och Johannes Källström och de brittiska Fay Weldon och Ian Sansom. Stefan och Johannes har gett ut två böcker var och jag är på god väg att läsa den fjärde av dessa. Recension kommer. De är två mycket duktiga författare som både förtjänar större uppmärksamhet.

Kvällen tillbringade jag just tillsammans med Massoliterna som hade releasfest för Stefans Nirvanaprojektet och Johannes Offerrit. God mat och dryck, trevliga människor, körsång och ett litet jazzband gjorde aftonen till en höjdare. Tack så mycket!!! http://massolit.se/
För övrigt bodde jag på Hotell Göta, ett litet trevligt krypin där man känner sig som boende hemma hos någon. Ingen lyx, men desto mer gemyt. Eftersom jag tog morgontåget innan frukosten serverades fick jag tillåtelse att själv husera i hotellköket. Det kan man kalla service!!!

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3