onsdag 3 november 2010

Åk inte till Gimo

Jag hade köpt en herrgårsupplevelse till mig och hustrun. Valet föll på Gimo Herrgård i norra Uppland. Ett vackert slott i en vacker miljö tyckte vi, och det var det. Jag hade nog tänkt att skriva om de positiva bitarna och t ex beskriva menyn som vi åt. Men efter att de behandlat oss på ett mindre människovänligt sätt så ska jag gnälla av mig lite istället.Vi åt en trerättersmiddag som var utan några höjdpunkter utan att vara dålig. Däremot var vinpaketet som de föreslog rena lurendrejeriet. När ställen av denna dignitet föreslår ett vinpaket till maten tar man för givet att det är väl utvalda viner samt också kanske lite billigare än att beställa sorterna var för sig. Vinpaktet kostade dessutom hela 375 kronor per person. Där ingick ett glas till varje rätt vilket ger ett genomsnitt på 125 kronor glaset. När jag väl hemma igen kollade på deras vinlista (som aldrig presenterades vid middagen) på nätet kostade det dyraste av dessa glas 90 kronor om man beställde dem själv. Det var , som ni förstår, inte heller några märkvärdiga viner som serverades.

M a o om jag hade plockat ihop dessa tre viner själv och beställt hade jag fått betala mer än 100 kronor mindre. Per person!!!! Jag mailade och frågade varför det var så? De svarade inte. Nytt mail. De svarade på allt utom denna fråga. Nytt mail igen och nu fick jag svar från Gimo: Vi hade under en tid ett specialerbjudande i restaurangen då det var möjligt att beställa vin per glas till extra förmånliga priser för gäster som inte ville ha ett vinpaket. Vilket nonsens!!! På gränsen till bedrägeri. Gästen blir alltså straffad för att han låter restaurangen välja vin.

På beskrivningen av helgupplevelsen stod det att det skulle finnas uppvakting på rummet. Eftersom jag ändå mailade om vinet kunde jag väl fråga vad det var också då vi inte hade upptäckt någon sådan. Det visade sig vara en present; två anskrämliga porslinsfigurer som jag nu fick tillsända. Den ena var dessutom utan fot, lite trasig alltså.
När man väl börjar gnälla lite och leta fel, så hittar man ju lite annat också. T ex:

Vi blev placerade precis vid köksdörren i restaurangen. Där sprang servitörerna ut och in och det slamrade väldigt.

Rummet var högst av tvåstjärnig klass. Inte vad man förknippar med herrgårdsupplevelse. Litet, odekorerat och med två i och för sig bekväma enkelsängar. Men det var ändå svårt att sova eftersom parkering fanns precis utanför fönstret och ganska många mycket morgontidiga gäster varmkörde sina bilar där.

Bäst var den vänlige turkiske servitören som kallade sig Bo, men hans dragningskraft får inte mig att åka dit igen. Gör inte det, ni heller!!!

1 kommentar:

maria sa...

Porslinsfigur med bruten fot..Usch vad dåligt
:(

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...