måndag 15 november 2010

Back from Dublin

Till att börja med. Jag höll på att inte få lämna landet. Hade glömt att Irland inte är med i Schengen och att man därför inte kan åka på det nationella ID-kortet som jag brukar. Polisen som tog hand om mig på Skavsta berättade att jag nu måste få ett tillfälligt pass till en kostnad av 980 kronor. Men tiden var knapp och det hanns inte med. Den vänlige polismannen tyckte då att jag skulle åka ändå och dricka Guinness för pengarna istället!!!

Och det var likadant när vi kom hem. Hur har du kunna lämna landet? var frågan. Vem godkände det? Polisen, sa jag. Det skulle han inte gjort var svaret. Lite surare polisman nu. Men han skickade mig i alla fall inte tillbaks till Irland. Synd egentligen.

Irland är ett cool land. De gör allt i ett för mig lagom tempo. Men ändå är landet helt galet. Pubar och musik överallt. Det var för att dela ut en 60-årspresent jag åkte dit. Anders i dartklubben gillar Dublin. Så han fick en förlängd weekend i present. Jag och Lars-Erik ledsagade.

Ett litet folkmusikklipp från puben
Det blev många pubbesök, det kan man inte få för många av i Dublin. Och de flesta med musikunderhållning. Staden är inte så stor. Mitt emellan Stockholm och Göteborg i storlek ungefär. Och nu är det lite ekonomisk kris. Inte så särskilt billigt någonstans därför, men människorna är så osannolikt vänliga att det är omöjligt att vantrivas.

Man kan inte undvika att äta för mycket, och dricka för mycket också för den delen. Bästa maten finns på pubarna, och det är alltid skogsarbetarstorlek på portionerna. För övrigt gick besöket mycket i dryckens tecken. Besöken på Jamesons Whisky Distillery och på Guinness Storehouse var extremt intressanta och givande. Provsmakning är obligatorisk.

Dessutom gick vi och tittade på en rugbylandskamp mellan Irland och Samoa på den vackra nybyggda stadion Aviva. 31.000 åskådare och egentligen ganska obegripligt. Matchen fick dålig kritik i tidningarna dagen efter. På puben fick vi veta att det är på någon av de andra irländska nationalsporterna som det värsta trycket är. Irändsk fotboll (med egna regler) och Hurling.

Irländska nationalsången på rugby
Men det får bli nästa gång. För naturligvis blir det en nästa gång. Man kan aldrig få nog av Irland.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8