lördag 1 januari 2011

Grodan Boll och Kalle Stropp

Grodan och gräshoppan Boll och Stropp lever vidare. Men deras skapare Thomas Funck har tyvärr gått bort. Men han fick leva i 91 år.

Som barn lyssnade jag ofta på dessa gynnare på radion. Deras dråpliga äventyr var bland det bästa jag visste. Det var många figurer som Thomas Funck gestaltade i dessa radioprogram inte bara det två huvudfigurerna. Främst minns jag Plåt-Niklas, Papegojan och Räven. Jag minns också hur glad jag blev när jag fick äventyret Bagare Boll på grammofonskiva.

Jag var dessutom oerhört stolt över att bo nästan granne med Thomas Funck. Så småningom, när jag nått vuxnare ålder, blev det tecknad film av Grodan Boll och Kalle Stropp.

Självklart bjuder jag på en sång från Bagare Boll från 1956:

2 kommentarer:

PAS sa...

Ja, Thomas Funck var en nyskapande och kul konstnär.
Själv är jag stolt ägare till en stenkaka från 1955, Kalle Stropps paradmarsch - "Marcia Carolus Stropp" med bildomslag, något mycket ovanligt vid den tiden.

Nisse Scherman sa...

Jag blir lite avundsjuk. Var rädd om den!

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8