onsdag 18 maj 2011

Cristoffer Carlsson: Den enögda kaninen - Bokomdöme

Den enögda kaninen
Av Christoffer Carlsson
Piratförlaget 2011
Christoffer Carlssons debutbok Fallet Vincent Franke förra året fick med all rätt mycket goda vitsord. Den var något så ovanligt som en noir-deckare. Det är även Den enögda kaninen, men nu har författaren flyttat handlingen från storstaden till en liten halländsk by. En miljö som han är väl bekant med, född i Halmstad som han är. Och ung är han, född 1986. I denna by känner alla varandra, inget tycks ske utan att alla vet om det. Men denna sommar drabbas byn av händelser som ingen kan förklara.

Den ungdomliga touchen i boken är intressant, även om författaren känns mycket vuxen och rutinerad i sitt sätt att skriva. Språket är för mig emellanåt poetiskt och han har ett för ungdomen ovanligt lågt tempo i sina böcker, men sympatiskt. Jag får en känsla av att vara ung igen när jag läser. Jag kommer också på mig själv att läsa långsammare än vanligt. Jag vill känna och smaka lite mer på författarens formuleringar.

David återvänder till sin födelseby och dras direkt in i det gamla gänget, som består av ganska osympatiska individer. Men ju mer man lär känna karaktärerna desto mer bräckliga och mänskliga blir de. Gänget begår ett antal inbrott i syfte att sälja stöldgodset på loppis och liknande. En gammal man försvinner. Händelser inträffar som gör att gänget tappar kontrollen och katastrofen närmar sig oundvikligt. Mot slutet dyker ett antal personer upp från den första boken, om man nu skulle vara nyfiken på hur det har gått för dessa.

Ungdomligt är det också att krydda texten med citat ur sångtexter. Många sådana finns att finna i boken. Och det är inte ofta författaren talar om vilken låt som citeras. Detta gör att jag hela tiden försöker lista ut detta, men jag lyckas bara till hälften.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att Christoffer Carlsson fortsätter att skriva, inte nödvändigtvis deckare. Han är en av de mest intressanta nya stjärnor vi har på den svenska författarhimlen.

Betyg: 4 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5