fredag 2 december 2011

Adventskalendern Lucka 2

Det går bra att önska ettor i Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest. Skriv i kommentaren. Man får önska flera gånger dessutom.

Eurovision Song Contest 1960 - Frankrike
Jacqueline Boyer: Tom Pillibi (André Popp/Pierre Cour)

Nej, det är inte vinterstudiovärden som har skrivit musiken till denna Eurovisionvinnare.

Tävlingen hölls i Royal Festival Hall i London och tretton länder deltog. Frankrike tog hem sin andra seger och Sverige kom på delad tionde plats. Luxemburg satsade på en låt på sitt alldeles egna språk, letzebuergisch, och kom på sista plats. Norge debuterade och kom fyra med Nora Brockstedts Voi Voi.

Frankrike hade gjort som Sverige. Man skickade en kvinna att sjunga bidraget trots att en man vann i uttagningen. Låten blev en världshit och spelades in på svenska av bl a Gunnel Sundgren och Laila Kinnunen.

3 kommentarer:

Sanna sa...

Jag önskar mig My star med Brainstorm

Nisse Scherman sa...

Tyvärr var det så att Brainstorm inte vann Eurovision.

Sanna sa...

Nej jag vet, men det var nära. Och den är bra så man kan ju alltid hoppas. :)

Alex Ahndoril: Jag blundar och ber - Bokomdöme

Jag blundar och ber Av Alex Ahndoril Albert Bonniers Förlag 2024 ISBN 9789100802202, Inbunden, 261 sidor Det var många som blev förvånade nä...