torsdag 12 januari 2012

Assar Andersson: Jakten - Bokomdöme

Jakten
Av Assar Andersson
Rekoförlag 2011
ISBN 9789186999025, Häftad, 293 sidor
Detta är den tredje och sista delen i trilogin om Anders Hademark. Dessa tre TV-serieliknande böcker har utgivits i snabb takt under slutet av 2011. Jag har tidigare skrivit omdömen om Flickan i fönstret Bokomdöme och Återbetalningen. Bokomdöme Mina synpunkter kvarstår i stort när det gäller denna tredje del, och varför skulle det inte vara så? Böckerna är antagligen skrivna i rak följd utan att författaren fått chansen att smälta och begrunda vad han skrivit.

Det är fortfarande påtagligt överbefolkat, även om författaren i denna sista del gör sitt bästa för att antalet personer ska reduceras. Ett tag fick jag för mig att när jag kom till sista sidan skulle hela persongalleriet vara utrotat. Men även om ett stort antal karaktärer avlider på olika sätt, ibland extremt hemska, får ändå några av bokens huvudpersoner chansen att leva vidare i kommande författarskap.

För så skulle det kunna bli. Men för att behaga mig måste han då koncentrera sin historia, använda sig av färre personer, inte så många utvikningar och parallellintriger. Visserligen får vi i denna tredje del förklaring och upplösning på de underligheter som inträffat under handlingens gång, men det blir så många handlingar att bry sig om att ingen förmår fånga mig till hundra procent.

Språket i denna tredje del är fortsatt utan anmärkning, men jag saknar djupare gestaltningar och även en glimt i ögat som kunde ha kontrasterat mot alla hemskheter. Och jag har nog aldrig träffat på en författare som återanvänt så många bortglömda ord som Assar Andersson.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8