måndag 13 februari 2012

Kort möte på Stadsteatern

Stockhoms Stadsteater igår. Jag och hustrun såg Kort möte i regi av Colin Nutley och med Helena Bergström och Jakob Eklund i de två huvudrollerna. Ingen av dem är mina favoritskådisar, men de passade ovanligt bra för dessa roller. Främst tyckte jag att Eklund var, han spelade på ett för honom ovanligt återhållsamt sätt. Bra!!

Filmen Kort möte/Brief Encounter är en riktig klassiker från 1946, och jag kände mig tvungen att se om den efter teaterföreställningen. Jag ville bara kolla om jag tagit miste. Stadsteaterns uppsättning innehåller flera farsartade inslag och något sådant hade jag inget minne av. Och jag hade rätt. Filmens historia med de olyckligt älskande får vara ostörd av komiska inslag. De behövs sannerligen inte, grundhistorien står tillräckligt bra för sig själv.

Två till synes ganska omaka och synnerligen vanliga människor träffas av en slump på ett järnvägscafé. Tycke uppstår och de fortsätter att mötas varje torsdag. Men förhållandet är ohållbart. De lever båda i lyckliga äktenskap var för sig. Det oundvikliga närmar sig.

Filmen är bättre, men teaterföreställningen tål definitivt ett besök.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3