torsdag 3 maj 2012

London 2

Det blir mycket promenerande i London. Fotsulorna ommar, men det ar smallar man far ta. Shopping naturligtvis, mest bocker, film och CD's.

Men det ar klart en och annan aktivitet kan man inte vara utan nar man ar i Europas huvudstad for teater och musicals. I mandags gick jag och sag Mousetrap for fjarde gangen. Ni vet, Agatha Christies morddrama som nu ar inne pa sin sextionde sasong har. De har naturligtvis bytt skadespelare med aren, och aven teater en gang - tvars over gatan. Den kandes lite turistanpassad nu, och publiken var inte stor. Sista gangen for min del.

En musical har det blivit hittills, Dreamboats and Petticoats, en helt fantastisk forestallning som bygger pa musiken fran borjan av 60-talet. Runt detta har naturligtvis vavts in en ganska gullig karlekshistoria. Men det ar naturligtvis alla de fantastiska latarna som ar behallningen, framford av mycket duktiga artister. De sista 15 minuterna av forestallning stod hela publiken upp och dansade extatiskt i bankarna, gubbar, tanter, ungdomar - alla. Dessutom ar det alltid kul att se kladerna fran denna tid. Jag tror att mina dottrar skulle blivit lite avundsjuka pa de fina klanningarna.

Ikvall vantar Matilda the Musical som gjorts pa Roald Dahls bastsaljande ungdomsbok. Jag minns att jag laste den hogt for mina barn nar de var sma. Musicalen har nyligen haft premiar, har fatt massor med utmarkelser, fatt fin kritik och gar for fulla hus.

Londons pubar tillhor min favoriter, speciellt The Victoria nara Paddington Station, den ar min stampub nar jag ar har. Liksom manga andra serverar de god ol och vallagad pubmat till rimliga priser. Engelsk mat har lyft pa senare ar efter att ha haft ganska valfortjant daligt rykte.

Pa sondag vantar en Premier Leaguematch. Jag tillhor en knapp och konstig skara - The Swedish Stokies - svenskar som haller pa Stoke City - The Potters. De spelar i London mot Queens Park Rangers pa Stadion Loftus Road.

En rapport till blir det har pa bloggen - imorgon. Tjillevippen.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8