måndag 22 oktober 2012

Årets bästa deckare

Nu har Svenska Deckarakademin nominerat de böcker som ska tävla om priset för Årets Bästa Kriminalromaner.

Bland de svenska har man nominerat:
Tove Alsterdal: I tystnaden begravd (Lind & Co) Mitt omdöme
Camilla Grebe/Åsa Träff: Innan du dog (Wahlström & Widstrand) Mitt omdöme
Lars Kepler: Sandmannen (Bonniers) Har inte kommit ut ännu
Åsa Larsson: Till offer åt Molok (Bonniers) Mitt omdöme
Anders Roslund/Börge Hellström: Två soldater (Piratförlaget) Mitt omdöme

Utan att ha läst Lars Kepler så är min favorit Tove Alsterdal.

Bland de utländska har man nominerat:
Belinda Bauer: Ni älskar dem inte (”Finders keepers”, översättning: Ulla Danielsson, Modernista)

Belinda Bauer: Skuggsida (”Darkside”, översättning: Ulla Danielsson, Modernista)
Arnaldur Indriðason: Den kalla elden (”Furðustrandir”, översättning: Ylva Hellerud, Norstedts)
Peter Robinson: En förgiftad man (”Before the poison”, översättning: Jan Malmsjö, Minotaur)
Yrsa Sigurðardottir: Eldnatt (”Horfðu á mig” översättning: Anna Gunnarsdotter Grönberg, Modernista)


Vilka som erövrar priserna avslöjas vid Deckarakademins höstmöte i Eskilstuna lördagen den 24 november.

Inga kommentarer:

Alex Ahndoril: Jag blundar och ber - Bokomdöme

Jag blundar och ber Av Alex Ahndoril Albert Bonniers Förlag 2024 ISBN 9789100802202, Inbunden, 261 sidor Det var många som blev förvånade nä...