fredag 11 januari 2013

Claes Lindahl: Ceausescus testamente - Bokomdöme

Ceausescus testamente
Av Claes Lindahl
Senten.se 2012
ISBN 9789186555047, Häftad, 204 sidor
Detta är en bok som förbryllar mig. Den är svår att kategorisera. Det är både en politisk roman, en relationsberättelse, en thriller och en traditionell deckare. Boken byter skepnad mellan kapitlen och gör mig som läsare lätt förvirrad.

Harry Blom är en ganska vanlig människa som lever i ett enformigt äktenskap och har ett vuxet barn. Han åker på tjänsteresa till Rumänien. Samtidigt har han nattliga drömmar om att han mördar sin hustru. Är det sann- eller önskedrömmar? Har det hänt eller kommer det att hända? När han kommer till Bukarest kan ha inte få kontakt med sin fru. Är hon mördad? Är det han själv som är gärningsmannen? Vad är dröm och vad är verklighet?

Bokens styrka är den initierade beskrivningen av Rumänien,. Landets historia under en diktator varvas med hur det ser ut idag. Författaren är noga med att förklara landets nuvarande situation och han beskriver befolkningen med kärlek.

Men när jag lagt ifrån mig boken undrar jag fortfarande vad det är jag läst. Boken väcker många frågor och kanske är det just det författaren vill åstadkomma.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3