onsdag 7 augusti 2013

Nilsson & Larancuent: Med döden som skugga - Bokomdöme


Med döden som skugga

Av Ricard A R Nilsson & Pierre D Larancuent
Lindelöws 2013
ISBN 9789185379682, Inbunden, 271 sidor
Detta är den andra kriminalromanen utgiven av författarparet Nilsson & Larancuent. Ricard A R Nilsson dömdes 2000 till livstids fängelse för mord, medan Pierre dömdes 2003 till 14 års fängelse för grovt narkotikabrott. M a o kan man tro att de är ganska insatta i de brottsliga kretsarna. Därför är det inte förvånande att det är just den miljön som denna bok har som grund.

En seriemördare – Kärleksbödeln – mördar unga kvinnor genom att punktera deras hjärtan med ett kryssformat knivmärke. Jessica Fox är styvdotter till en av stadens mest ökända brottslingar. Hon blir den första som lyckas fly från mördaren. Men hon fortsätter att bli hotad. Hennes kriminelle far och polisen är inte överens om vem som är bäst lämpad att skydda henne och att fånga mördaren.

Det är spännande naturligtvis. Hela intrigen inbjuder ju till nervkittlande och halsbrytande vändningar. Men jag tror också att författarna underskattar läsarna lite. De lägger ut ledtrådar som pekar mot en den ene och en den andre i bokens persongalleri. Alla, och jag menar alla är misstänkta. På det viset är det mitt i thrillern en riktig pusseldeckare. Det gör till sist att i alla fall jag tänkte till lite mer, och jag var ganska tidigt på det klara med vem seriemördaren egentligen var. Men därom kan jag naturligtvis inte knysta.

Det är skickligt konstruerat, det är mycket spännande, det finns ett driv i berättelsen som gör att man gärna vänder sida. Samtidigt finns det en del att utveckla i gestaltningar och i intrigkonstruktion.

Betyg: 3 tomteluvor 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2