tisdag 14 april 2015

Helena Sigander: Ridå - Bokomdöme

Ridå – Eva S:t Clair deckarnoveller
Av Helena Sigander
Exilium förlag 2015
ISBN 9789187511233, Häftad, 130 sidor
Jag är ganska förtjust i deckarnoveller. Tyvärr är det inte många som skriver sådana. Helena Sigander tillhör dem som gärna skriver i den formen. Den här boken innehåller tre stycken sådana om privatdetektiven Eva S:t Clair.

Jag faller för Eva. Hon är en ganska tuff tjej, men ändå tämligen bräcklig. Hon blir alltid lite skrämd när någon står utanför hennes kontor med glasdörr. Figurens siluett ter sig då lite skrämmande, i alla fall innan dörren har öppnats.

När hon tar emot sina klienter är hon lite som en modern, kvinnlig Philip Marlowe. Humoristisk och tämligen cynisk. Hon kastar sig sedan in i hetluften utan att blinka, och råkar inte sällan ut för vådliga äventyr. Hennes boyfriend är polis och får allt som oftast komma till undsättning.

Alla tre novellerna är fulla av entusiasm och gott humör, det smittar till läsaren. Mitt i all dramatik och spänning hittar man en kärna av humor. Bra!

I den andra novellen Ridå, hamnar Eva på Dramaten. När hon bland kulisser och loger letar efter en mördare finner jag likheter med vad Puck Bure i Maria Langs deckare utsatte sig för. En slags hemtrevlig fara som man vet inte kan sluta illa för huvudpersonen – även om andra blir dräpta runt omkring.

Novellen Vinsten är skickligt konstruerad. Fallet är här lite omvänt. Eva ska på uppdrag av den som beställt ett mord försöka förhindra just det mordet. Dessutom är det tre olika yrkesmördare som hon måste finna och ta kontakt med. Hon måste till sist åka till Kanarieöarna för den slutliga uppgörelsen.

Efter att ha läst boken blir jag sugen på mer. Fler noveller! Och gärna med Eva S:t Clair i huvudrollen!

Betyg: 3 tomteluvor  

Inga kommentarer:

Alex Ahndoril: Jag blundar och ber - Bokomdöme

Jag blundar och ber Av Alex Ahndoril Albert Bonniers Förlag 2024 ISBN 9789100802202, Inbunden, 261 sidor Det var många som blev förvånade nä...