måndag 12 oktober 2015

Jag minns Karl G Fredriksson


I lördags gick min vän och kollega i Svenska Deckarakademin Karl G. Fredriksson hastigt bort. Så sent som för två veckor sedan delade han och hans hustru Lilian ut priset Spårhunden på Bokmässan. De två tillsammans med Johan Wopenka höll också i det traditionella och populära seminariet om årets deckarutgivning. Vi är många idag som sörjer denna kunniga och mycket utåtriktade person.

”Fredrik” föddes 1941 i Uppsala och blev staden trogen hela sitt liv. Efter avslutade studier ägnade han sig åt olika former av kulturarbete. Till att börja med var han anställd hos flera bokförlag, men startade sedemera förlagskonsultföretaget Regina Konsult AB tillsammans med sin hustru. Där verkade han som författare, översättare, kritiker och föreläsare. 

Han valdes in i Svenska Deckarakademin 1981 och verkade som dess sekreterare 2001-2004.

Han var en god vän, hade alltid en god glimt i ögat vilket gjorde honom till en mycket uppskattad människa. Han var den första jag kom i kontakt med inom Deckarakademin och han blev min idol. Jag såg upp till hans kunskaper och till hans sätt att betrakta livet. Nu infinner sig endast en stor saknad och många tankar går till hans Lilian.

Jag tror att det är många av oss som ännu kan framkalla ljudet av hans hjärtliga skratt. Tack för att jag fick lära känna dig Fredrik!

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3