söndag 26 juli 2015

Håkan Lindgren: Att raka en zebra - Bokomdöme

Att raka en zebra
Av Håkan Lindgren
Hoi Förlag 2015
ISBN 9789175579689, Danskt band, 374 sidor (som även inkluderar en bonusnovell; Femton minuter för Ann-Sofi Munter)
Boken kategoriseras som en relationsthriller i baksidestexten. Det kan man instämma i, även om thrillerdelen fått stå tillbaka nästan helt för relationerna. Där finns en mordgåta, men den kunde utan problem ha strukits helt ur manus. Den tillför ingenting, och är inte speciellt märkvärdig. Dessutom dyker den inte upp förrän i den sista tredjedelen av boken.

Två män, med olika problem i sina förhållanden, växlar om med att vara huvudpersoner i kapitlen. Franske Victor har bott med sin flickvän i nästan tjugo år. När hon lämnar honom söker han desperat efter sin identitet och även efter en ny relation.

Jacob i Göteborg lever i ett homosexuellt förhållande med William. Jacob blir sviken gång på gång, men de försöker ändå rädda relationen genom att flytta till Paris. Men till sist blir det ohållbart och Jacob letar, liksom Victor efter en ny partner.

Deras vägar korsas och det oundvikliga, men ändå oväntade, inträffar.

Det mesta kretsar kring Jacob och hans pojkvänner. De är inte många, men de flesta sviker honom på ett eller annat sätt. Märkligt är det ändå att de flesta män som förekommer i boken verkar ha en latent homosexuell sida som blommar ut när de får chansen. Chansen består oftast i Jacob.

Därför är för mig persongestaltningarna lite enahanda och förutsägbara. Jag saknar också mustigare miljöbeskrivningar från Paris, en stad som inbjuder till det. Det blir mest ett rabblande av gatunamn.

Författarens ambition att på allvar beskriva mäns homosexuella relationer är ändå lovvärd och förhållandevis ovanlig. Efterfrågad kan jag tänka mig.

Betyg: 2 tomteluvor  

1 kommentar:

Håkan Lindgren - författare sa...

Tack Nisse, för din mycket seriösa och tänkvärda recension. Jag tar med mig dina tankar när jag nu jobbar på fortsättningen.

Vänliga hälsningar,
Håkan (Lindgren, alltså författaren)

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3