tisdag 22 augusti 2017

Thomas Engström: Öster om avgrunden - Bokomdöme



Öster om avgrunden

Av Thomas Engström

Albert Bonniers Förlag 2017
ISBN 9789100159047, Inbunden, 376 sidor

Det här är den fjärde och avslutande delen i Thomas Engströms väderstreckskvartett om den frilansande agenten Ludwig Licht.

Licht är en medelålders, svårt alkoholiserad f d Stasiagent. Efter murens fall har han fortsatt sina internationella uppdrag, främst i amerikansk tjänst. Att denne ganska misslyckade och tilltufsade individ ändå har fått fortsätta har berott på att han har besuttit en skicklighet och streetsmartness som har åstadkommit resultat.

Den cynism Licht uppvisar är nästan vacker. Han har en unik känsla för vad som händer runt omkring honom och kan agera därefter. I den här boken får vi också bekanta oss med hans vuxne son Walter.

Arenan är Georgien. En kvinna, Pauline Hollister, vänder sig till Ludwig och säger sig ha intressanta saker att berätta. Men hon försvinner. Flera terrordåd drabbar landet och Ryssland börjar reagera. En internationell kris är i startgroparna. Mycket hänger på hur Ludwig lyckas i denna fjärde bok där han får sitt svåraste och farligaste uppdrag. Han ställs dessutom mot en av sina gamla chefer från Stasitiden.

Jag vet att författaren har tillbringat lång tid i Georgien. Det märks. Han tycks besitta en hatkärlek till landet. Det är så vackert, nästan poetiskt beskrivet i ena stunden för att sedan handla om problem, fattigdom och misär. Det är absolut inte en reseguide, jag skulle inte vilja resa i Ludwig Lichts fotspår, men jag skulle gärna besöka huvudstaden Tbilisi. Författaren har gjort mig sugen.

Samtliga de fyra delarna i serien har varit mycket välskrivna, men jag tror att jag uppskattar denna bok mest. Jag hoppas att det inte beror på att det är den senaste jag har läst. Jag kommer på mig själv under läsningen att helt strunta i intrigen. Jag njuter så av Thomas Engströms formuleringar och av de subtila kommentarer som Ludwig Licht kläcker ur sig. Att det också finns gott om humor tilltalar mig alldeles särskilt.

Vad författaren ska skriva nu ska jag inte ge några råd om. Det lyssnar han ändå inte på. Den trevligt egensinnige Thomas Engström har alltid haft sin egen agenda.

Betyg: 5 tomteluvor

Foto: Maurice Wolff
 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2